کشف لوله و اتصالات آبیاری کشاورزی مربوط به دوره ساسانیان در رشت

لوله و اتصالات آبیاری کشاورزی بتنی پیش ساخته به دلیل ساخت کنترل شده از کیفیت بالایی برخوردار هستند.
به دلیل جریان گرانشی و نیاز به جابجایی فرم ها و گیاهان در فواصل طولانی، لوله های ریخته شده در محل را می توان با لوله های بتنی بدون درز جایگزین کرد.

این لوله دارای سایزهای 24 اینچ تا 72 اینچ و دستگاه لوله گذاری مخصوص با فرم لغزنده می باشد.لوله های بتنی در شرایط متوسط حدود 35 تا 50 سال عمر می کنند اما آب قلیایی وضعیت آن را بدتر می کند.

با این حال، اگر فاضلاب از لوله های بتنی عبور کند، ممکن است خوردگی سولفیدی وجود داشته باشد.
لوله های بتنی ساده می توانند هد آب حدود 50 فوت (15 متر) را تحمل کنند در حالی که لوله های RCC می توانند هد آب حدود 230 فوت (73 متر) را تحمل کنند.

اگر برای تحمل فشار بیشتر به لوله های بتنی نیاز دارید، لوله های بتنی پیش تنیده بهترین هستند.

لوله
به طور معمول، لوله های بتنی نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار کمی دارند، زیرا زنگ زدگی آنها را تحت تأثیر قرار نمی دهد و آنها را مقرون به صرفه می کند.

با این حال، لوله های بتنی به طور کلی بسیار سنگین هستند، بنابراین حمل و نقل آنها یک کار خواهد بود. تعمیر آنها نیز بسیار دشوار است.

لوله های پلاستیکی از نظر فنی لوله های پی وی سی و لاستیکی نامیده می شوند و برای تامین آب قلیایی، آب اسیدی و همچنین آب معمولی استفاده می شوند.

این لوله‌ها را می‌توان به‌وسیله سوکت یا رزوه به هم وصل کرد و البته زنگ نمی‌زند. پلاستیک این لوله ها را بسیار سبک وزن می کند و به راحتی می توان آنها را برش داد، خم کرد و به هم متصل کرد.
لوله های پلاستیکی در برابر جریان الکتریکی بسیار مقاوم هستند اما در دمای بالا بی فایده می شوند. هر گونه دستکاری در میخ ها نیز به لوله ها آسیب دائمی می رساند.