پایتخت پرتقال ایران کجاست؟

آیا می‌دانید چه کشوری در ایران به عنوان پایتخت پرتقال شناخته شده است آیا میدانید بهترین پرتقال از آنِ کجاست؟ آیا می دانید چه ویتامین ها و املاح معدنی در ترکیبات پرتقال وجود دارد؟

کشور عزیزمان ایران خاک و شرایط مناسبی برای پرورش انواع مرکبات و خصوصا پرتقال را دارا میباشد. ایران از نظر تولید پرتقال در جهان رتبه هفتم را دارد.

پرتقال میوه ای است که مخصوص مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری می باشد نواحی کشت پرتقال در ایران در استان‌های مازندران، گلستان و گیلان در شمال ایران است. در جنوب ایران در استانهای کرمان، فارس و هرمزگان بیشترین پرتقال برداشت می شود.

در شمال ایران پرتقال های باکیفیت و سازگار با محیط و آب و هوای شمال مانند: پرتقال تامسون به بار می نشیند. پرتقال های گوشتی و آبدار محصول باغات شمال می باشد.

از میان شهر های شمالی، شهر شهسوار (تنکابن) بیشترین پرتقال شیرین را تولید می کند.
شهسوار دارای اراضی حاصلخیزی برای پرورش انواع پرتقال های مرغوب و شیرین است. باغداری دومین شغل اصلی اهالی زحمتکش شهسوار می باشد.
در فصل برداشت پرتقال می توانید پرتقال فروش های زیادی را در کنار جاده های تنکابن می بینید.

ترکیبات و ویتامین های پرتقال

ویتامین ث از ترکیبات اصلی پرتقال می باشد. ویتامین ث از بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند. محققان دریافتند که مردم آمریکا خیلی کمتر از کشور های دیگر به سرطان معده گرفتار می شوند و دلیل آن را خوردن پرتقال ذکر کردند.

کلسیم و آهن در ترکیبات شیمیایی پرتقال وجود دارد. کلسیم سبب پیشگیری از پوکی استخوان می شود. و ویتامین ث موجود در پرتقال به جذب آهن کمک می کند.
انواع ویتامین های آ، ب۱، ب۲، ب۳، را پرتقال دارد. سدیم پتاسیم و فسفر نیز در ترکیبات پرتقال می باشد.

خواص درمانی پرتقال

پرتقال دارای خواص درمانی مختلفی می باشد. فیبر درون پرتقال سبب جلوگیری از بیماری یبوست می شود و می تواند از بیماری دیابت جلوگیری کند. میوه ی پرتقال نابود کننده ی کلسترول است و معده را تقویت می کند. پرتقال تصفیه کننده ی خون می باشد.

درصد زیادی از پرتقال را آب تشکیل می دهد و این عامل سبب مدر بودن پرتقال می شود و از تشکیل سنگ و شن در اعضای بدن جلوگیری می کند.
مصرف پرتقال سبب آرامبخشی می شود و ضد اسپاسم می باشد.