نوعی بذر سیب زمینی که از آن گل لاله می روید!

بخش رویشی جوان گیاه سیب زمینی که به سرعت در حال رشد است را می توان به روش های مختلفی قطع و ریشه کرد. قیمت بذر سیب زمینی از گذشته تا به امروز مقرون به صرفه بوده است.
از آنجایی که سیب زمینی یک محصول اتوتتراپلوئید و بسیار هتروزیگوت است، خودزنی سیب زمینی منجر به افسردگی شدید همخونی می شود.
پایین آوردن پلوئیدی به سطح دیپلوئید و پس از آن از طریق ترکیب یک ژن خودسازگاری می تواند منجر به هموزیگوسیته با سرعت بسیار بیشتری نسبت به سطح تتراپلوئید شود.
این رویکرد توسط Lindhout و همکاران نشان داده شده است. از آنجایی که نسل یک صلیب جنسی یک بذر واقعی بکر خواهد بود، که کاملاً عاری از بیماری است و بنابراین ماده بذر عالی برای پرورش دهندگان سیب زمینی در سراسر جهان خواهد بود.
سیب‌زمینی‌های دیپلوئیدی را می‌توان از گونه‌ای در حال رشد، که در آن از خودگرده‌افشانی توسط یک سیستم خودناسازگاری گامتوفیتی جلوگیری می‌شود، به گونه‌ای تبدیل کرد که امکان گرده‌افشانی از طریق ژن غالب بازدارنده خود ناسازگاری (Sli) یا جهش‌های حذفی در آن وجود دارد.
بذر سیب زمینی
قلمه های ریشه دار آپیکال برای مدت طولانی در آسیای جنوب شرقی مورد استفاده قرار گرفته اند. این رویکرد می تواند در جاهای دیگر در کشورهای در حال توسعه تکرار شود.
در همین نکته، این فناوری با موفقیت در برنامه تولید بذر پرورش دهندگان سیب زمینی در هند ادغام شده است (Bucseth et al., 2019b). قلمه های ریشه دار آپیکال (ARCs) ساده، موثر، آسان برای اجرا هستند و چرخه تولید کوچکی دارند.
این برتری نسبت به فناوری ایروپونیک دارد، که در آن سرمایه گذاری بزرگ و چرخه تولید طولانی مورد نیاز عوامل محدود کننده هستند.
 در ARC، ذخیره بافر سالم ریزگیاهان به عنوان ماده اولیه کاشت روی تخت های مهدکودک (400 میکروگیاه متر مربع) عمل می کند. دور اول قلمه زدن پس از 15-20 روز از کاشت گیاه مادری شروع می شود.
قسمت آپیکال (1.5-2.0 سانتی متر) میکروپلنت در حال رشد بریده شده و در سینی های پرو حاوی کوکوپیت/دیگر محیط های بدون خاک کاشته می شود.
هنگامی که غالبیت راسی در گیاه مادری از بین رفت، رشد جوانه های جانبی تقویت می شود و این جوانه ها به شاخه های جدیدی تبدیل می شوند که بیشتر برای افزایش سرعت تکثیر بوته های سیب زمینی مورد استفاده قرار می گیرند.
قلمه های متوالی جانبی از گیاهان مادری با فاصله 10-7 روز دنبال می شود و بسته به رشد شاخه های جدید در واریته برای بیش از 35-45 روز ادامه می یابد. برای دنبال کردن s
  • منابع:
    1. Advances in innovative seed potato production systems in India