مناطق کشت پرتقال خونی و خواص آن

آیا پرتقال خونی یا توسرخ از پرتقال معمولی تکثیر می یابد؟ چه شرایطی باید فراهم شود تا این نوع پرتقال با گوشت قرمز تولید شود؟ آیا به مناطق کشت خاصی نیاز دارد؟
یکی از مرکبات پرتقال خونی یا توسرخ می باشد که عمدتا از پرتقال کوچک تر بوده و پوست سفتی نسبت به نوع معمولی آن دارا است.

پرتقال خونی

رنگدانه های آنتوسیانین پرتقال خونی

رنگ گوشت داخل پرتقال خونی قرمز مایل به بنفش بوده و گاهی اوقات در پوست آن نیز این رنگ تیره دیده می شود و دارای طعمی با ته مزه تمشک و توت سیاه است. این رنگ به دلیل وجود رنگدانه طبیعی به نام انتو سیانین در این نوع پرتقال می باشد. این رنگدانه های قرمز، بنفش و آبی برای قلب بسیار مفید می باشد. افرادی که پرتقال خونی را در میان مرکبات به خصوص در وعده صبحانه بیشتر استفاده می کنند کمتر دچار حملات قلبی و بیماری های عروقی می شوند.
این پرتقال برای این که این رنگدانه های آنتوسیانین قرمز را ایجاد کند باید موقع مناسبی قبل از برداشت در معرض سرما قرار گیرد تا این کار انجام گیرد برای همین نحوه کاشت این پرتقال مشکل است و در نواحی خاص مانند کوهپایه ها قابل کاشت بوده تا رنگدانه در اثر سرما در آن ایجاد شود. البته دانشمندان در حوزه کشاورزی در پی ایجاد روشی برای تکثیر این پرتقال از نوع معمولی آن در همه نواحی می باشند. بهترین هوا برای کشت این نوع پرتقال آب و هوای مدیترانه ای است و همچنین در ایلات متحده آمریکا و کوهپایه های سیسیل نیز کشت خوبی دارد.

روغن پرتقال خونی

روغن پرتقال خونی یا توسرخ خوش عطر و دارای رایحه تندی است که از روش متراکم کردن به دست می آید و با مخلوط با روغن های دیگر در طب به کار می رود. این روغن معطر برای درمان افسردگی مفید می باشد و شادی بخش و هیجان آور است. همچنین برای درمان تشنج نیز مناسب است.

منبع: مرکبات ایران