دست کاری ژنتیک برای تولید پرتقال تو سرخ

کشاورزان و باغداران حرفه ای فارس با استفاده از تجارب و اطلاعات با دست کاری ژنتیک برای تولید هر چه بیشتر مرکبات از جمله پرتقال تو سرخ اقداماتی انجام می دهند.
امروزه دستکاری ژنتیک موجوداتی مانند گیاهان و جانوران در مناطق وسیعی از جهان صورت می گیرد. دستکاری و اصلاح ژنتیک برای تهیه ی پرتقال توسرخ از دانش محققان علوم کشاورزی و باغداری می باشد.
دستکاری ژنتیک در بسیاری از میوه ها انجام می شود. برای اولین بار در آمریکا گوجه فرنگی اصلاح شده تولید گردید که خاصیت ماندگاری بیشتری داشت. امروزه در کشورهای جهان سوم نیز دستکاری ژنتیکی بطور گسترده ای انجام می گیرد.
بطور مثال الان هندوانه هایی تو زرد با اشکال مهندسی مختلف تولید می شود. خیار و یا کدو هایی با اندازه های خیلی بزرگ ایجاد می شود.
یکی از دستکاری های ژنتیک که محققان در زمینه ی مرکبات انجام می دهند این است که پرتقال توسرخ تهیه کنند.
هرچند که باغداران هم کارهای فراوانی در زمینه ی اصلاح ژنتیکی انجام داده اند. باغداران با روشی خلاقانه نوعی پرتقال خونی را بوجود آوردند.
اکثر مرکبات از پیوند بین دو گونه می باشد همانطور که گریپ فروت از پیوند پرتقال با گونه ای دیگر از مرکبات می باشد.
پرتقال تو سرخ که از پیوند پرتقال معمولی با نافی می باشد، که در ژنتیک آن دارای مغزی سرخ و یا به عبارتی خونی می باشد.
برای تولید این نوع از پرتقال خونی ،برای پیوند زدن از درخت پرتقال نافی برای میزبان استفاده می کنیم و پیوندک آن را پرتقال معمولی انتخاب می کنیم زیرا با این انتخاب ها بیشتر ژن ها را از درخت میزبان گرفته و دارای رنگی سرختر می شود.

خواص پرتقال خونی

پرتقال خونی سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. پرتقال خونی یک آنتی اکسیدان قوی می باشد برای جلوگیری و درمان انواع بیماریها و تاثیر بسیار زیاد ان بر روی پوست می باشد.ݥ
به گفته ی دانشمندان وجود رنگدانه ی قرمز که در میوه جاتی مثل گیلاس و پرتقال توسرخ قرار دارد. از بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می کند و در درمان چاقی بسیار موثر می باشد.
املاح زیادی که در آب پرتقال وجود دارد تاثیر مثبت فراوانی روی پوست دارد. به گفته ی پزشکال هر غذایی که میخوریم تاثیر مستقیم روی پوستتان خواهد داشت.
پرتقال خونی

فرآورده های پرتقال کدامند؟

پرتقال از مرکباتی است که همه ی قسمت هایش در آشپزی و آشپزخانه قابل استفاده است.
از پوست کلفت پرتقال خلال پرتقال و مربای خوشمزه ای درست می کنند. پوست پرتقال در مقادیر زیاد را برای خوراک دام استفاده می کنند.
از آب پرتقال هم برای تهیه ی آبمیوه و شربت پرتقال استفاده می شود. از اسانس پرتقال در صنعت ادکلن استفاده زیادی می شود.
روغن پرتقال در اثر تحت فشار بودن پوست پرتقال استهسال می شود و درصد بسیار زیادی از این روغن، حاوی لیمونن است که خاصیت پاک کنندگی قوی دارد.
مارمالاد پرتقال از مربا های خوش طعم می باشد که از پرتقال بدست می آید.
منبع: مرکبات ایران