خوردن هویج حلوایی از بیماری نقرص جلوگیری میکند

هویج سبزیجات ریشه ای از خانواده است که شامل کرفس، جعفری، جعفری، شوید، زیره، بادیان، گشنیز و رازیانه نیز می شود.
در سال 2012، ایالات متحده سومین تولید کننده هویج بود.

تقریباً 80 تا 90 درصد هویج حلوایی ایالات متحده در کالیفرنیا رشد می کنند. از دیگر تولیدکنندگان بزرگ می‌توان به میشیگان و تگزاس اشاره کرد.

هویج مانند اکثر سبزیجات دارای اسید کم است و در نتیجه در معرض خطر بیشتری برای آلودگی به سم بوتولینوم است که توسط باکتری تشکیل دهنده هاگ کلستریدیوم بوتولینوم تولید می شود، در صورتی که به طور نامناسب کنسرو شود.


بین سال‌های 2000 تا 2020، حداقل 35 مورد همه‌گیری مرتبط با هویج به سیستم ملی گزارش‌دهی شیوع بیماری  گزارش شد که باعث 1322 بیماری، 44 بستری شدن در بیمارستان و 1 مرگ شد. جدیدترین فراخوان مربوط به هویج در سال 2018 به دلیل آلودگی احتمالی سالمونلا رخ داد. فراخوان به پایان رسیده است.

در طغیان هایی با علت شناخته شده، شایع ترین پاتوژن دخیل نورویروس بود، اما شامل باسیلوس سرئوس، سالمونلا، ساپوویروس، کلستریدیوم بوتولینوم، شیگلا و استافیلوکوکوس اورئوس نیز می شود.
بهویج خانگی از آسیای مرکزی منشا گرفته و هویج وحشی بومی اروپا، شمال آفریقا و غرب آسیا است. هویج در رنگ‌های مختلفی از جمله سفید، بنفش، زرد، نارنجی و قرمز موجود است، اگرچه نارنجی محبوب‌ترین و بالاترین میزان بتاکاروتن است.

هویج تولید شده در ایالات متحده دوسالانه است و به دو فصل کامل از جوانه زنی تا تولید بذر نیاز دارد. با این حال، هویج به صورت تجاری به صورت یکساله کشت می شود و برای ریشه ذخیره سازی بزرگی که در سال اول تولید می شود، برداشت می شود.

در اصل، هویج بچه پوست کنده شده و از هویج های بزرگتر شکسته و بد شکل برای کاهش ضایعات بریده می شد. با این حال، بچه هویج را می توان با برداشت هویج قبل از رسیدن به بلوغ کامل یا با رشد سویه های مینیاتوری به دست آورد.

اکثر هویج ها به صورت برش تازه (از جمله بچه) فروخته می شوند و سریع ترین بخش در حال رشد صنعت هویج را نشان می دهند. هویج به عنوان سبزیجات پخت و پز، غذای سالاد، میان وعده و سبزیجات خام محبوب است و در سال 2015، مصرف هویج به ازای هر نفر در ایالات متحده 8.3 پوند بود.

هویج سرشار از بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) است و همچنین حاوی ویتامین C، ویتامین K، پتاسیم، سایر ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر غذایی.